Intrebari frecvente

1. Cum pot calcula TVA neexigibil pentru facturile incasate/platite in avans, partial sau total?

In documentele de vanzare/cumparare, langa selectorul care marcheaza documentul ca fiind cu TVA la incasare, exista un buton de calcul “TVA neexigibil la emiterea facturii” si “Baza TVA neexigibil” in functie de incasarile/platile efectuate in avans pentru acel document.

2. Cum pot imprima facturi incluzand soldul precedent al clientului?

La “Parametrari societate” in “Optiuni societate” la “Vanzari/Incasari” se va bifa optiunea “Sa imprime pe facturile de vanzare “Sold precedent” si “Total de plata”” si se va introduce data de la care se doreste imprimarea facturilor in acest format. La inchiderea ferestrei de optiuni, se va deschide o fereastra in care se va calcula automat, pentru toti clientii, soldul la data de start aleasa. Incepand din ziua urmatoare acestei date, pe facturi va fi imprimat si soldul anterior al clientului precum si suma totala de achitat.

3. Pot urmari daca pentru un client am depasit suma maxima admisa?

Da. La “Parametrari societate” in “Optiuni societate” la “Vanzari/Incasari” se va bifa optiunea “Sa imprime pe factura de vanzare creditul disponibil al clientului”. In acest caz, utilizatorul va fi avertizat daca printr-o factura nou creata se depaseste suma maxima admisa facturata pentru client (neincasata). Chiar daca suma este depasita se va permite facturarea, daca utilizatorul doreste acest lucru, iar pe factura se va imprima si creditul disponibil al a acestuia. In cazul in care suma este depasita se va imprima “Nu mai aveti credit disponibil” altfel se va imprima creditul disponibil.

4. Pot imprima facturi in formatul specific cerut de retaileri ca : Auchan, Cora, Kaufland, Selgros, Carrefour?

Da. La “Parametrari societate” in “Optiuni societate” la “Specific client retail” se vor completa datele necesare pentru astfel de facturi : “Cod societate” (codul societatii in curs = cod furnizor pentru retailer), “Cod swift banca”, “Adresa punctului de lucru” iar in fisa clientului se va marca daca acesta este specific retail si carui retailer ii apartine. Apoi factura pentru un astfel de client se imprima in formatul specific cerut de acesta.

5. Cum pot verifica daca am ultima versiune a lui DUKIntegrator?

Inainte de a crea declaratiile fiscale pentru luna in curs se poate verifica din programul DIGIConta daca exista pe site-ul ANAF o versiune noua a programului de validare si semnare declaratii DUKIntegrator. Acest lucru se poate face foarte simplu apasand butonul “Act. DUKIntegrator” care va determina conectarea la site-ul ANAF si actualizarea programului DUKIntegrator. Conditia necesara este sa existe pe calculatorul respectiv o conexiune internet activa.

6. Pot pastra in program istoricul unui client sau furnizor ca platitor/neplatitor de TVA si cum pot verifica rapid acest lucru?

Da, in fisa fiecarui client sau furnizor, langa campul “Cod fiscal” exista un buton care deschide fereastra cu istoricul tertului privind starea sa de “Platitor/Neplatitor de TVA”. In fereastra exista tabela cu istoricul clientului/furnizorului, daca este platitor de TVA sau nu, si data de aplicare a modificarii. De asemenea exista un buton prin care se poate accesa site-ul Ministerului Finantelor pentru verificarea tertului.

7. Cati ani consecutiv pot lucra pe o firma fara inchiderea anilor anteriori si cum se procedeaza dupa acesta perioada?

Pentru o firma se pot introduce date pentru 5 ani consecutivi. Dupa incheierea acestei perioade se poate continua in 2 moduri : se inchide primul an sau se creeaza o firma noua pentru alti 5 ani. In al doilea caz istoricul firmei se poate prelua din firma veche in firma nou creata facand o salvare a datelor cu optiunea “Arhiveaza numai societatea in curs” si apoi restaurand datele in firma noua.

8. Pot crea analitice ale unui cont fara sa inchid lunile anterioare?

Da. Deschizand societatea pe prima luna neinchisa, in „Conturi contabile”, submeniul “Parametrari conturi” la „Conturi analitice” se pot crea analitice pentru conturile la care se doreste acest lucru. Programul va prelua in analiticul .00 rulajele contului parinte si va modifica automat si notele contabile in lunile ulterioare modificarii mutand sumele din contul radacina in analiticul „.00”.

9. Exista posibilitatea ca la crearea unei facturi sa apara automat un comentariu implicit pe factura?

Da. In „Parametrari societate”, submeniul “Diverse” la „Comentarii factura” se pot introduce mai multe tipuri de comentarii care pot fi selectate pe facturi iar unul dintre ele poate fi marcat ca implicit la crearea facturilor. Comentariul implicit este propus la crearea facturii dar poate fi inlocuit sau sters daca nu este necesar in anumite cazuri.

10. Exista posibilitatea sa fac contari pe mai multe documente simultan cu aceleasi note contabile?

Da. In contabilitate la „Note contabile” pe butonul „Contare auto” exista posibilitatea de a conta mai multe documente simultan cu acelasi asistent de operatii contabile. Se pot selecta documentele necontate din luna in curs dupa tipul documentului si in cadrul aceluiasi tip se pot conta toate sau numai anumite documente selectate de utilizator. Acest lucru este util in cazul in care utilizatorul, care introduce documentele de vanzare/cumparare, incasare/plata si stocuri, nu are cunostinte de contabilitate iar contarea se va face de catre o persoana specializata.

11. Cum se face Raportul de gestiune zilnic ?

Raportul de gestiune din programul DIGIConta este adaptat atat pentru firmele care tin o evidenta detaliata pe articole a intrarilor si iesirilor zilnice de marfa cat si pentru cele care fac doar inregistrari valorice ale documentelor. Raportul se poate crea fie din documentele de vanzare/cumparare, de intrare/iesire din stoc, fie din notele contabile care contin conturile de marfa/ambalaje sau analitice ale acestora.

12. Ce declaratii fiscale se pot face in programele RSI?

Programul DIGIConta permite crearea si semnarea declaratiilor 100, 300, 394, 112 si 205.

13. Programul permite export/import documente?

Da. Exista doua tipuri de export/import documente. Primul permite exportul documentelor de vanzare/cumparare si incasare/plata din gestiune si apoi importul acestora in contabilitate pentru inchiderile contabile lunare. Acest tip de export/import este util in cazul in care contabilitatea se face externalizat si ambele firme utilizeaza programul DIGIConta. Al doilea permite exportul in format *.xls sau *.txt pentru toate tablele de articole, documente (vanzare/cumparare, incasare/plata, stoc, dispozitii de incasare/plata, state de plata, mijloace fixe etc) sau un import asistat de documente de vanzare/cumparare din fisiere *.txt sau *.csv. Acest import asistat permite preluarea documentelor de vanzare/cumparare si/sau incasare/plata create cu alte aplicatii.

14. Se pot crea Retetare?

Da. Se pot crea retetare pentru articolele compuse (produse finite s.a.). In acest caz, la descarcarile automate din gestiune pentru un articol compus se descarca materiile prime, se creeaza prin bonuri de predare produsul finit si se descarca apoi si acesta din stoc.

15. Pot imprima facturi cu codurile si denumirile de articole dorite de client?

Da. In „Parametrari societate” la submeniul “Articole” la „Corespondente coduri articole” se poate stabili corespondenta intre codurile si denumirile interne de articole si respectiv codurile si denumirile de articole utilizate de client. La imprimarea facturii pentru clientul respectiv se poate opta pentru imprimarea cu coduri si denumiri interne sau cu coduri si denumiri specifice ale clientului. In cazul in care nu este definita corespondenta de coduri de articole pentru clientul respectiv se poate introduce manual pe facturi codul si denumirea dorita de client si se poate imprima factura intr-un format sau altul.

16. Cum procedez daca nu am facut descarcarea de stoc o data cu emiterea facturii de vanzare?

Programul face descarcarea de gestiune in doua moduri : in acelasi timp cu emiterea facturii de vanzare sau mai tarziu, inainte de a descarca facturile din lunile urmatoare. Acest lucru se poate face prin „Descarcarea automata de gestiune” unde se vizualizeaza mai intai facturile nedescarcate in luna. Daca este nevoie se creeaza automat necesarul de produse finite de pe facturi scazand din stoc pe bonurile de predare materiile prime si incarcand stocul cu produsele finite. Apoi se descarca facturile selectate in limita stocului disponibil. Descarcarea de gestiune se poate face fie la data facturii fie la o data ulterioara din luna aleasa de utilizator.

17. Se pot trimite la clienti scrisori de confirmare de sold sau de atentionare privind sumele restante ?

Da. Acest lucru se poate face din gestiune prin optiunea „Relansari clienti” sau din amble module de contabilitate si gestiune de la „Incasari/Plati” alegand optiunea „Extras cont”. In cel de-al doilea caz scrisorile de confirmare de sold pot fi create si pentru furnizori.

18. Utilizez in programul RSI si comenzile primite de la clienti si cele transmise catre furnizori. Cum pot sa vad comenzile nelivrate?

In meniul „Terti”, submeniul “Raportari terti” la „Comenzi nelivrate” exista posibilitatea de a vedea comenzile dupa anumite criterii : Client/Furnizor, Nelivrate/Livrate/Toate, Toti clientii sau furnizorii/Un client sau Un furnizor, Toate comenzile/Din perioada, etc.

19. In statele dvs. de plata coloanele sunt modificabile si pot fi suplimentate cu coloane noi. Sunt utilizator nou al programului si nu stiu unde cum sa-mi parametrez noile cote aplicabile de la o anumita data. Cum trebuie sa procedez?

Aveti doua posibilitati in functie de necesitatea de a avea sau nu coloane suplimentare pe stat. In cazul in care coloanele propuse ca model de noi sunt suficiente se pot prelua acestea. Acest lucru se face in salarii la „Parametrari societate” la „Formule de calcul”, se selecteaza tipul de stat dorit (avans, lichidare, colaboratori) si apasand butonul „Model” se importa din fisierul „Formule salarii luna anul.txt” setul de formule dorit.
Altfel, tot in aceasta fereastra de parametrare state se poate modifica coloana dorita schimband in formula coloanei noua cota aplicabila si adaugand data de aplicare a noului procent.

20. Ce adeverinte se pot emite pentru salariati?

La “State de plata”, submeniul “Raportari salarii” la “Adeverinte si contracte” exista posibilitatea sa se genereze pentru un salariat urmatoarele :
Contractul de munca
– Act aditional la contract
– Decizie de incetare activitate
Adeverinta de vechime
Adeverinta de sanatate
Adeverinta de venit
Iar pentru colaboratori : Adeverinta colaboratori.

21. Am creat declaratia 205 pentru salariati si colaboratori dar mai am si dividende pentru persoane care nu se incadreaza in categoriile de mai sus. Cum pot sa-i adaug in declaratie?

In Declaratia 205 pe langa salariati si colaboratori se mai pot adauga si alte categorii de persoane apasand butonul „Adauga” in tabela de colaboratori. Aici se deschide o fereastra in care, pe langa Nume si prenume, CNP, Baza de calcul impozit si Impozit retinut, se poate selecta si tipul de venit din cele 18 propuse in declaratie (Drepturi de proprietate intelectuala, Contracte/conventii civile si contracte agenti, Expertiza, …, Salarii, Dividende, …). O parte din aceste categorii sunt preluate automat de program din statele de plata aferente. Pentru Dividende de exemplu se introduc manual baza de calcul si impozitul.

22. La introducerea datelor in programul de mijloace fixe am mai multe mijloace fixe identice achizitionate in acelasi timp? Exista posibilitatea de a multiplica un mijloc fix de acest tip?

Da. Dupa introducerea primului mijloc fix aveti posibilitatea de a duplica acest mijloc fix de cate ori este nevoie si apoi modificati numarul de inventar sau codul intern pentru mijloacele fixe duplicate.

23. Cum pot calcula sumele pentru declaratia 392?

In jurnalele de vanzare/cumparare se pot introduce criterii de afisare cum ar fi : perioda aleasa “Tot anul” si tip terti “Neplatitorii de TVA”. Totalul general de pe jurnale, dupa selectarea acestor criterii, reprezinta sumele necesare pentru Declaratia 392.

24. Pot edita Registrul jurnal de incasari/plati (pentru firmele a caror contabilitate se tine partida simpla)?

Da, la editarea situatiilor cu preluare din notele contabile, in “Registrul jurnal” se poate edita si “Registrul jurnal incasari/plati” fie pe o luna aleasa, fie pe tot anul.